زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

شهید مفتح و نخستین تظاهرات ملی مردم تهران علیه رژیم ستم شاهی

  • کد خبر: ۱۲۴۱۱۸
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
شهید مفتح و نخستین تظاهرات ملی مردم تهران علیه رژیم ستم شاهی
بعد از نماز عید فطردر ۱۳ شهریور ۱۳۵۷ به امامت شهید مفتح، نخستین تظاهرات ملی مردم تهران رقم خورد.

آزاده چشمه سنگی | شهرآرانیوز؛ روزی که قرار بود امام از پاریس به تهران برگردد، سرپرستی کمیته استقبال را همان کسی بر عهده گرفت که در نخستین روز‌های آمدن به قم، پای جلسات علوم حوزوی امام خمینی (ره) رشد کرد و تربیت یافت. مردی که در تصاویر سخنرانی معروف امام در بهشت زهرا، در کنار امام نشسته و چشم از امام بر نمی‌دارد، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود.

نخستین کسی که به واسطه تجربه تحصیلات حوزوی و دانشگاهی، آغازکننده وحدت حوزه و دانشگاه بود و مسجد قبا را نه تنها به نیت ایجاد یک پایگاه معنوی که با هدف تأسیس هسته‌ای مردمی برای جهت دهی تشکیلات و جنبش‌های ضدرژیم پهلوی بنا کرد. تبعید به زاهدان، مجازاتی نبود که شهید آیت ا... دکتر مفتح را از سخنرانی‌های متعدد علیه پهلوی منصرف کند.

او تربیت یافته مکتب امام بود و با جدیت معتقد بود اگر علوم دینی با یاری عنصر دانشگاه متحد شود، می‌تواند بستری برای آگاهی و جنبش دوباره مردم علیه رژیم شاهنشاهی فراهم کند. به دنبال چنین اندیشه ای، نماز عید فطر در پایان رمضان سال ۵۷ در حالی به امامت شهید آیت ا... دکتر مفتح برگزار شد که گوش‌ها تشنه شنیدن و دهان‌ها آماده لبیک گفتن به ندای آزادی بود. دکتر مفتح، خوب می‌دانست این رودخانه خروشان را چطور در مسیر قیام، هدایت کند تا سنگ ریزه‌های نظامی حکومت پهلوی، قدرتی در برابر نیروی‌های مردمی نداشته باشند.

با پایان نماز، در مدت زمان کوتاهی چندین هزار نفر برای نخستین بار با شعار مرگ بر شاه، بزرگ‌ترین تظاهرات ضدرژیم را تا آن زمان رقم زدند. این نقطه، آغازی بر تسریع روند سقوط پهلوی در تاریخ ایران قرار گرفت و اولین تظاهراتی بود که زنان پا به پای مردان در خیابا ن‌ها شعار می‌دادند و خشم خود را فریاد می‌زدند. آن قدر بلند که محمدرضاشاه، سوار بر هلی کوپتر بر فراز آسمان شهر، صدای خشم و نفرت مردم را به وضوح شنیده بود و به نقل از اطرافیانش، از همین نقطه با پذیرش واقعیت، به فکر خروج از مملکت و رها کردن تاج و تخت افتاد.

تاریخ اقرار می‌کند اگر ۱۳ شهریوری در کار نبود، هیچ گاه شانزدهم شهریور و روز‌های ملتهب پس از آن رقم نمی‌خورد تا دستان خون آلود رژیم پهلوی در جامعه برملا شود. کمال یاسینی، از اعضای گروه فرقان که یک سال پس از جریانات شهریور ۵۷، مأمور ترور دکتر مفتح می‌شود، زمانی که جزئیات ترور را بازگو می‌کند، در آخرین لحظه با شلیک به سر، کار را تمام می‌کند. انگار او نیز به خوبی می‌داند برای از بین بردن چنین شخصیتی، باید به مغز مفتح شلیک کرد.
بی آنکه بداند اندیشه‌ای چنین نابود شدنی نیست، کشتن صاحب اندیشه، آغاز ماندگاری همیشگی و ابتدای گسترش این افکار نورانی است. تا آنجا که سالروز شهادت دکتر مفتح به امر امام خمینی (ره)، با عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» در تقویم نام گذاری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->